Ongeschikt voor TikTok

Er is op het ogenblik veel te doen over verslavende apps. Dat zijn apps, meestal op je smartphone, die je verleiden om alsmaar meer content van hetzelfde platform tot je te nemen, door algoritmes die suggesties doen voor waar je ook naar zou kunnen kijken. Één klik dichtbij zoals bij YouTube, of door zelfs ongevraagd een volgende clip te tonen zoals bij TikTok.

Bij Nieuwsuur hadden ze er op 22 september een item over, de EU denkt aan regelgeving om de aanbieders te verplichten een aantal elementen die bewust verslavend werken weg te halen of aan te passen.

Behalve door de algoritmes wordt de verslavende werking sterk vergroot door het feit dat de aangeboden content per keer extreem korte tijd vraagt om tot je te nemen — het zijn letterlijk shotjes. In de reportage waren vooral voorbeelden van TikTok en Instagram te zien. De maximale (!) lengte van een videoclip op TikTok is 10 minuten, maar de gemiddelde duur van de clipjes is in de praktijk 20-30 seconden.

YouTube heeft op mij zeker ook een verslavende werking, maar omdat het algoritme vooral reageert op mijn recente acties in verband met uitzoekwerk voor dit blog zijn de suggesties niet bepaald ‘shotjes’. Een beetje uitlegvideo is toch al gauw een half tot heel uur, of langer. Ongeschikt voor TikTok.

Mijn favorieten van dit moment zijn de video-/podcasts van Lex Fridman. Hij interviewt grote namen op allerlei gebied, ook, maar niet alleen AI research. Het zijn lánge interviews van soms 3,5 uur, niet oeverloos maar gestructureerd in thema’s. De interviews zijn in volle lengte op YouTube te bekijken of in kortere stukken per thema.

In komende berichten wil ik van een aantal Fridman interviews de voor dit blog relevante onderwerpen bespreken. Een van de eerste op mijn lijst is het interview met Demis Hassabis, oprichter en baas van DeepMind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *