Het spel is op de wagen

Ze hadden natuurlijk ook gewoon even kunnen bellen met Sam Altman of Bret Taylor van OpenAI. In plaats daarvan hebben ze een paginagrote advertentie geplaatst in de New York Times van 19 december 2023 met daarin een Open Letter to the Board of Directors at OpenAI waarin ze de ‘assistentie’ van OpenAI claimen bij hun verdere ontwikkeling van AGI.

‘Ze’ is het bedrijf VERSES AI, ik heb ze in een eerder bericht al eens genoemd omdat Karl Friston, de gelauwerde neurowetenschapper, daar sinds een jaar Chief Scientist is.

Waar gaat het om? VERSES zegt een doorbraak te hebben bereikt in de ontwikkeling op weg naar AGI. Hun doorbraak ligt op een ander pad dan dat van de grote taalmodellen, zij ontwikkelen op basis van de theorieën van Friston, zoals het Free Energy Principle. VERSES noemt die benadering Active Inference.

En bij OpenAI hadden ze de deur al wijd opengezet. In het charter van OpenAI Inc (i.e. de nonprofit holding van OpenAI Global LLC) staat inderdaad met zo veel woorden dat ze zullen stoppen met zelfstandig (en competitief) doorontwikkelen zodra er een project dicht genoeg bij AGI komt voordat OpenAI daar zelf is. Ze zullen dan dat project gaan assisteren, precies wat VERSES vraagt. De trigger-voorwaarde in het charter is een goede kans op succes binnen twee jaar.

De tekst van het charter is al uit 2018, maar zeer recent heeft CEO Sam Altman gezegd dat er (na ChatGPT) een nieuwe doorbraak nodig is om AGI te bereiken. Op de huidige manier doorontwikkelen van LLM met steeds meer parameters en steeds meer energiebehoefte om de modellen te laten draaien is een heilloze weg, aldus Altman. Hij staat niet alleen in die opvatting, ook andere spraakmakers (zoals Bill Gates, Yann LeCunn, Gary Marcus) zijn het met hem eens.

Dus ja, er is voldoende gelegenheid voor partijen om hun kans te grijpen. De uitspraak van Altman impliceert dat het dus niet andere ontwikkelaars van LLM kunnen zijn. Daarom is VERSES, in elk geval op papier, een geweldige kandidaat om hun eigen wagentje aan de rijdende trein te haken en wellicht zelfs de trekkende rol over te nemen.

Alles staat of valt natuurlijk met de deugdelijkheid van de claim van VERSES AI dat ze zover zijn. Hun communicatie is strak, zelfs agressief, in de stijl van Apple en Microsoft in hun beginjaren. Ik heb zelf nog onvoldoende kunnen kijken naar de inhoudelijke kant, die wel erg schuil gaat onder hun marketingcommunicatie en ronkende modellen, maar ik wil me graag laten verrassen. Het spel is nog maar net begonnen…

Het promofilmpje dat hoort bij de campagne van VERSES staat online. Bekijk het hier en vorm zelf een oordeel. De video is in elk geval professioneel gemaakt en is de 7,5 minuut om er naar te kijken zeker waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *